آموزشiOSاپلترفندها

آموزش اطلاع از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون در 3 قدم

آگاهی از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون در پشت پرده

آیفون شما همیشه در حال فعالیت است، حتی اگر خودتان با آن کاری نداشته یا اصلا بی خبر باشید. زمانی که با یک اپلیکیشن نیز کار می‌کنید، این برنامه‌ها در پس زمینه مشغول فعالیت‌های مختلفی هستند که از دید شما پنهان می‌شوند. چگونه؟ با دسترسی با سنسورهای مختلف، دوربین گوشی، وصل شدن به دامین‌ سایت‌های مختلف و … امروز می‌خواهیم تا روش مانیتور کردن دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون را مرور کنیم تا از این به بعد آگاهانه بدانیم که کدام برنامه در حال انجام چه فعالیتی در پس‌زمینه‌ است.

برای اطلاع از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون، ابتدا به قسمت Setting یا تنظیمات آیفون خود بروید.

اولین مرحله برای آگاهی از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون
اولین مرحله برای آگاهی از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون

سپس، به بخش Privacy مراجعه کنید. در این قسمت معمولا اطلاعات و تنظیماتی در دسترس قرار می‌گیرند که مربوط به حریم شخصی شما و اطلاعات محرمانه‌ی آیفون شما است.

وارد بخش Privacy شوید
وارد بخش Privacy شوید

اکنون در این بخش به پایین بیایید تا گزینه‌ی App Privacy Report را پیدا کنید. توجه کنید که در این بخش گزینه‌ی Record App Activity را فعال کنید. با این کار، آیفون شما فعالیت تمام اپلیکیشن‌ها را تحت نظر گرفته و برای شما ضبط می‌کند. اکنون، شما دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون خود را زیر نظر دارید. اگر تا الان این گزینه برای شما فعال نبوده، آن را فعال کرده و چند روزی به گوشی خود مهلت بدهید تا فعالیت اپلیکیشن‌ها را زیر نظر بگیرد. اما اگر پیش از این، گزینه‌ی Record App Activity را فعال کرده بودید، اکنون چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد که هر کدام را توضیح می‌دهیم.

با روشن کردن این گزینه، تمامی فعالیت‌های برنامه‌های آیفون شما تحت نظر گرفته شده و ضبط می‌شوند
با روشن کردن این گزینه، تمامی فعالیت‌های برنامه‌های آیفون شما تحت نظر گرفته شده و ضبط می‌شوند

بیشتر بخوانید:

اولین بخش از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون که به آن می‌رسید، Data & Sensor Access است. این بخش به شما نشان می‌دهد که یک برنامه چه زمان‌هایی و به چه تعداد دفعاتی به سنسورهای مختلف گوشی شما نظیر دوربین، لوکیشن، ضبط تصویر، مخاطبین، میکروفون، تصاویر و فیلم‌های شما دسترسی داشته است.

بخش دوم App Network Activity است که نشان می‌دهد چه برنامه‌ای در چه زمانی به چه دامین‌های اینترنتی دسترسی داشته و متصل شده است. این آمار بسیار دقیق بوده و حتی زمانی که یک اپلیکیشن به عنوان تبلیغ سایتی را باز کند، در لیست آماری برای شما به نمایش در می‌آید.

بخش سوم Website Network Activity است که نشان می‌دهد شما توسط یک اپلیکیشن، به چه سایت‌هایی متصل شده‌اید. آخرین بخش از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون نیز Most Contacted Domains بوده که رتبه‌بندی بیشترین دامین‌هایی است که گوشی شما به آن‌ها متصل شده است. در این بخش رتبه‌بندی ارتباطی به یک اپلیکیشن خاص ندارد و رتبه‌ها بر اساس مجموع دسترسی‌ها و اتصال‌ها میان تمام اپلیکیشن‌ها است.

با وجود تمام نکات مثبتی که می‌توان برای این قابلیت در نظر گرفت، باید مراقب باشید که نیمه‌ی تاریک اطلاع از دسترسی‌های مخفی برنامه‌های آیفون نیز بسیار خطرناک است. اگر روزی آیفون شما به دست فرد دیگری بیوفتد، اگر دزدیده شود و یا اگر کسی قصد سواستفاده داشته باشد، در صورتی که این قابلیت برروی گوشی شما فعال باشد، فرد مورد نظر به راحتی می‌تواند فعالیت‌های مختلف شما را در این بخش بررسی کند و از اطلاعات بسیاری با خبر شود. پس مطمئن شوید که اگر این بخش را فعال می‌کنید، تنها برای مدتی کوتاه است تا از وضعیت آیفون خود مطمئن شوید، سپس آن را خاموش کرده تا مانع هرگونه سواستفاده شوید.

مراقب باشید که روشن بودن این قابلیت لوازم سواستفاده‌ی افراد بسیاری را فراهم می‌کند
مراقب باشید که روشن بودن این قابلیت لوازم سواستفاده‌ی افراد بسیاری را فراهم می‌کند

برای خاموش کردن این بخش باید دقیقا همان‌کارهایی را انجام دهید که برای فعال کردن آن انجام دادید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

دکمه بازگشت به بالا