اخبار فناوری

نگاهی به ویژگی های آیفون 12 مینی؛کوچکترین آیفون تاریخ

بله کوچکترین آیفون تاریخ. دستگاهی با صفحه نمایش 5.4 اینچی که پیش از معرفی نیز مشخصات زیادی از آن فاش شده بود. دستگاهی که از آیفون SE کوچکتر است و قدرتی برابر با آیفون 12 دارد. در ادامه به بررسی ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری و صدالبته توانایی های آن در مقایسه با آیفون 12 و آیفون پرو / پرو مکس خواهیم پرداخت.

با معرفی آیفون 12 مینی اپل آخرین اندازه ایده آل نمایشگر را نیز ازآن خود کرد. حالا این شرکت تمامی اندازه ها از 4.7 اینچ گرفته تا 6.7 اینچ را در اختیار دارد. همین موضوع سبب می شود تا برای هر جیب و هر سلیقه یک آیفون وجود داشته باشد. و این دقیقا همان چیزیست که اپل به دنبال آن است.

صفحه نمایش و طراحی

ابتدا بگذارید یک فکت بزرگ را به شما یادآور شویم. آیفون 12 مینی را می توان خوش اندازه ترین دستگاه هوشمند مدرن دانست که راحت تر از دیگر دستگاه ها در جیب شما جای می گیرد. این گوشی در عین حال کوچک بودن، قدرتمندترین دستگاهی‌ست که در این حد و اندازه وجود دارد.

همانطور که اپل نیز در کنفرانس خود این موضوع را به نمایش گذاشت، آیفون 12 مینی حتی اندازه ای کوچکتر از آیفون SE دارد! این مهم تنها به لطف کاهش حاشیه های نمایشگر و همچنین نمایشگر OLED دستگاه میسر شده است. درواقع می توان گفت که آیفون 12 مینی همان دستگاهیست که طرفداران آیفون از زمان آیفون X به دنبال آن بودند: دستگاهی با ظاهر آیفون X اما اندازه آیفون 8. حالا رویای این افراد محقق شده و می توانند آیفونی کوچک و قدرتمند داشته باشند که اتفاقا از Face ID هم پشتیبانی می کند.

فریم آیفون کوچک از آلومینیوم ساخته شده و همانند آیفون 12 طراحی تیز و جعبه ای شکلی دارد. پنل پشتی و محافظ صفحه نمایش اما از جنس گوریلا گلس است؛ البته نه آن گوریلا گلس همیشگی. اپل با همکاری شرکت کورنینگ شیشه ای جدید با نام Ceramic Shield طراحی کرده است که روی سطح آن با بلورهایی از سرامیک پوشیده شده است. همانطور که احتمالا می دانید سرامیک مقاومت به مراتب بیشتری در مقایسه با شیشه دارد و از این رو می توان انتظار داشت که این شیشه محافظ مقاومت بالاتری داشته باشد. مقاومتی که اپل آن را 4 برابر شیشه های عادی در بازار اعلام کرده است.

کوپرتینویی ها آیفون 12 مینی را در 5 رنگ عرضه کرده است: آبی، سبز، مشکی، سفید و قرمز! برای راهنمایی بهتر است نگاهی به رنگ های آیپد ایر جدید بیاندازید تا متوجه شباهت رنگ های این دو دستگاه بشوید.

بهترین ویژگی یک آیفون 5.6 اینچی با بریدگی نمایشگر و حاشیه های باریک یک چیز است: راحتی استفاده با یک دست! این امر حتی بهتر از آیفون SE است و حس بسیار بهتری به کاربر منتقل خواهد کرد. در نظر داشته باشید که شما تمامی کارها را با یک دست انجام خواهید داد و دسترسی به تمامی بخش های نمایشگر با یک دست امکان پذیر خواهد بود. بنابراین اپل با رجوعی دوباره به گذشته توانسته یکی از ویژگی های منحصر به فرد گوشی های قدیمی را بازیابی کند تا افرادی که به دنبال آن هستند بتوانند از آن ویژگی که کار با یک دست است استفاده کنند.

صفحه نمایش آیفون 12 مینی از یک پنل OLED با نام Super Retina XDR بهره می برد که همانطور که گفته شد از محافظ Ceramic Shield استفاده می کند. نمایشگرهای OLED کیفیت رنگ بسیار بهتری دارند و در نمایش رنگ های مشکی نیز بسیار دقیق تر هستند. همچنین مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و می توانند با باتری کوچک آیفون 12 مینی ساعت ها مشغول به انجام وظیفه باشند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که منظور از واژه XDR در انتهای اسم پنل دستگاه چیست؟ خب باید بگوییم که آیفون 12 مینی نه تنها می تواند ویدیوهایی با کیفیت Dolby Vision ضبط کند، بلکه می تواند چنین محتواهایی را نیز پخش کند. بنابراین شما برای مشاهده ویدیوهای باکیفیتی که ضبط کرده اید نیازی به نمایشگر ثانویه نخواهید داشت. اینجاست که اپل حتی در کوچکترین مدل، بیشترین امکانات را ارائه می دهد.

یکی از مشکلات پیش روی کوپرتینویی ها در تولید و عرضه آیفون 12 مینی، جا کردن تمام المان های سیستم عامل iOS 14 در صفحه ای 5.6 اینچی است. در حال حاضر کوچکترین نمایشگر آیفون ها 5.8 اینچ است و آن ها در صدد هستند تا بتوانند اسکیل کوچکتر برای آیفون 12 مینی و صفحه نمایش 5.6 اینچی آن را ایجاد کنند.

مشخصات سخت افزاری و عمر باتری

پیش تر نیز اشاره کردیم که یکی از مشکلات پیش رو در ارائه آیفون 12 مینی، حجم باتری کم آن برای تامین انرژی مورد نیاز یک روز کامل کاربر خواهد بود. خب حالا می خواهیم این موضوع را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

باتری آیفون 12 مینی تنها 2227 میلی آمپر ظرفیت دارد؛ چیزی در حدود نصف گوشی های میان رده و پرچمدار امروزی که با باتری های 4500 و 5000 میلی آمپری عرضه می شوند. بنابراین تا ایجای کار این گوشی در میدان رقابت کاملا بازنده خواهد بود. اما به لطف پردازنده A14 Bionic که اپل برای اولین بار در کنفرانس معرفی آیپد ایر 4 از آن رونمایی کرد، شاهد بهبود مصرف باتری تا 30 درصد خواهیم بود. این در حالیست که قدرت تراشه تا 15 درصد افزایش پیدا کرده است.

این امر به خوبی تمرکز اپل بر روی کاهش مصرف انرژی تراشه های امسال را نشان می دهد و به نظر می رسد که این شرکت حالا که از قدرتمندترین بودنِ گوشی هایش مطمئن است، می خواهد با افزایش عمر باتری، از افزایش حجم باتری و در نتیجه سنگین تر و ضخیم تر کردن گوشی ها و دیگر دستگاه هایش جلوگیری کند. با توجه به اینکه به زودی تراشه مذکور در لپ تاپ های این شرکت هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اما حالا این سوال مطرح می شود که اصلا دستگاهی به این کوچکی، نیازی به این قدرت هم دارد؟ پاسخ سوال در ویژگی های نرم افزاری آیفون 12 مینی نهفته است. تمامی آیفون های امسال از ضبط ویدیو با کیفیت Dolby Vision بهره مندند و این بهره مندی نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالایی نیز دارد. از این رو استفاده از تراشه ای قدرتمند برای چنین دستگاهی نیاز است تا کاربر بتواند بدون موجه شدن با کندی و یا هنگ و لگ، تمامی آنچه گوشی‌اش از پس آن برمی آید را انجام دهد.

قدرت پردازشی تراشه پیشین کوپرتینویی ها یعنی A13 Bionic همین الان هم از قدرتمندترین تراشه اندرویدی (اسنپدراگون 865) به مراتب سریعتر است؛ حالا اپل با تراشه جدید خود اعلام کرد که این تراشه تا 50 درصد از پردازنده های حال حاضر دنیای اندرویدی قوی تر است. بنابراین می توانید مطمئن باشید که تا دو سال قدرتمندترین گوشی هوشمند دنیا را در کوچکترین اندازه ممکن در جیب خود دارید.

در مجموع با توجه به موارد گفته شده، آیفون 12 مینی می تواند با مصرف مدیریت شده تا یک روز را همراه شما باشد بدون اینکه نیاز به شارژ مجدد پیدا کنید. البته با توجه به حجم باتری می توانیم بگوییم که برای مصارف سنگین تر باید یک پاور بانک حداقل 5 هزار میلی آمپری نیز همراه خود داشته باشید.

کوپرتینویی ها مگ سیف (Mag Safe) را به آیفون مینی نیز اورده اند. از این رو می توانید گوشی خود را به صورت بی سیم و با سرعت 15 وات شارژ کنید. نکته جالب اینکه اپل با وجود اندازه بسیار کوچک آیفون 12 مینی تمامی این موارد را محقق کرده و این امر حقیقتا توانایی مهندسی این شرکت را به رخ دیگر شرکت ها کشید.

و حالا… 5G در آیفون 12 مینی!

تا اینجا به یقین رسیدیم که آیفون کوچک اپل، قدرتمندترین دستگاهیست که با این اندازه از جانب کوپرتینویی ها عرضه شده است. اما تراشه این گوشی هوشمند به مودم 5G نیز مجهز شده است؛ این مودم می تواند تمامی باندهای فرکانسی نسل پنجم ارتباطات را تحت پوشش خود قرار دهد. از فرکانس های mmWave شرکت ورایزون (Verizon) گرفته تا فرکانس های پایین و میانی شرکت هایی چون تی موبایل (T-Mobile). بنابراین با وجود اینکه اپل دیر به میدان رقابت گوشی های 5G وارد شده اما بهترین مدل های مجهز به این نسل از شبکه های ارتباطی را راهی بازار کرده است.

همچنین به دلیل مصرف بالای باتری، این شرکت تصمیم گرفته تا با استفاده از هوش مصنوعی و ویژگی های نرم افزاری، مدیریت انرژی را بهینه تر کند. برای تحقق این موضوع سیستم عامل iOS 14 به صورت خودکار شبکه مورد نیاز شما را تشخیص خواهد داد و بنا به آن شبکه را بر روی 4G و یا 5G تنظیم خواهد کرد.

برای مثال اگر در حال وب گردی باشید و یا گوشی در حالت اسنتدبای باشد، شبکه شما به 4G و یا حتی 3G تغییر خواهد کرد و در زمان دانلود محتوا شبکه 5G فعال خواهد شد. گفتنی است که حتی اگر شبکه 4G سرعت بالاتری از 5G داشته باشد، سیستم عامل 4G را در اولویت قرار داده و از انتخاب 5G امتناع خواهد کرد. به همین علت عمر باتری آیفون 12 مینی حتی با وجود استفاده از شبکه 5G نیز دچار تغییر بسیار کمی خواهد شد.

دوربین

شرکت اپل برای دوربین های دستگاه از دو سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده کرده است. این سنسورها مشابه نسل قبل هستند و بهبودهای چندانی در آن ها صورت نگرفته است. از این رو حتی در این مدل ارزان قیمت نیز می توانید انتظار کیفیت عکس های بی نظیری باشید. بر روی یکی از سنسورهای آیفون 12 مینی لنز عریض و بر روی دیگری لنز فوق عریض قرار دارد. خوشحال می شدیم که به جای سنسور فوق عریض از تله استفاده می شد اما به هر حال این تصمیمی‌ست که از جانب اپل گرفته شده و غیر قابل بازگشت خواهد بود.

بنا به گفته کوپرتینویی ها هر دو دوربین از لنز 7 تایی بهره می برند که موجب می شود روشنایی عکس ها بیشتر و وضوح تصاویر نیز افزایش پیدا کند. البته دوربین های 7 لنزه مدت زیادیست که در دنیای اندروید حضور دارند و برای آن ها این موضوع چندان غریبه نیست.

در کنار بهبودهای اندک سخت افزار دوربین، اپل در بخش نرم افزاری اما ویژگی های بسیاری را به گوشی های امسال خود افزوده است: اعم از الگوریتم های پردازشی پیشرفته ای چون Deep Fusion 2 و Smart HDR 3. این الگوریتم ها می تواند با وجود یکسان بودن سخت افزار و سنسور، باعث پیشرفت کیفیت تصاویر شوند و در زمان عکس برداری در شب نیز نور دریافت شده از سنسور را افزایش دهند. همچنین دوربین آیفون 12 مینی می تواند ویدیوهایی با کیفیت Dolby Vision را ضبط کند که اولین بار در میان گوشی های هوشمند رخ می دهد. این تکنولوژی با بهره گیری از HDR می تواند روشنایی ویدیوها را افزایش دهد. در نتیجه جزئیات ویدیوها بهبود چشمگیری را تجربه خواهند کرد.

 

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون 12 مینی

 

قیمت، مدل ها و زمان عرضه آیفون 12 مینی

متاسفانه شایعات رنگ حقیقت به خود گرفت و اپل دو دستگاه جذاب خود یعنی آیفون 12 پرو مکس و آیفون 12 مینی را مدتی پس از آیفون 12 و آیفون 12 پرو عرضه خواهد کرد. اما خوشبختانه قیمت و زمان پیش خرید این دستگاه مشخص شده و می توانید در زمان مشخص شده آن را پیش خرید کنید.

پیش خرید آیفون 12 مینی در روز 6 نوامبر آغاز خواهد شد و برچسب قیمتی مدل پایه آن با حافظه داخلی 64 گیگابایت نیز برابر با 699 دلار خواهد بود. قیمت در نظر گرفته شده برای مدل های 128 و 256 گیگابایت نیز به ترتیب 749 و 849 دلار خواهد بود. گفتنی است که نسخه های آنلاک شده 30 دلار قیمت بالاتری دارند و به همین دلیل قیمت تمام شده در ایران نیز به دلیل آنلاک بودن دستگاه ها بالاتر خواهد بود.

 

نظر شما در رابطه با آیفون های جدید چیست؟ آیا اپل با عرضه دستگاه های مختلف در رنج های 399، 499، 599، 699 و 999 دلار می تواند سهم بیشتری از بازار را کسب کند و کاربران بیشتری از اندروید را به سمت خود بکشاند؟ یا اینکه مشکل دنیای iOS چیز دیگری‌ست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تیم تحریریه مجله

یه تیم کوچیک ولی با اهداف بزرگ. همه سعیمون رو می‌کنیم تا بهترین و باارزش‌ترین محتوا رو تقدیمتون کنیم. یادتون نره حتما نظرتونو کامنت کنین برامون 🙏❤️

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

دکمه بازگشت به بالا