برنامه و بازیآموزش

توییتر آبی چیست؟ آیا ارزش هزینه کردن دارد؟

پول دادن برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی؟ این ایده ممکن است عجیب و مضحک به نظر برسد، اما هدف از به وجود آمدن توییتر آبی دقیقا همین است.

ماجرای توییتر آبی یا Twitter Blue از این قرار است که شما در ازای پرداخت ۳ دلار در ماه، یک سری قابلیت یا ویژگی اضافی به دست خواهید آورد که کاربران رایگان امکان دسترسی به آن‌ها را ندارند و نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اما آیا واقعا ارزش هزینه کردن را دارد؟ ما امروز در مجله اینترنتی گوشی‌پلازامگ ضمن بررسی قابلیت‌هایی که توییتر آبی به کاربران خود می‌دهد، بررسی خواهیم کرد که آیا این قابلیت‌ها ارزشش را دارند؟ یا خیر.

توییتر همیشه به عنوان یک شبکه اجتماعی خاص مطرح بوده است. قطعا محبوبیت توییتر به اندازه فیسبوک نیست، اما طبق بررسی‌های انجام شده، کاربرانی که از توییتر استفاده می‌کنند، عمیقا با آن در تعامل هستند و درگیر آن می‌شوند. توییتر آبی روش یا یک نسخه ویژه برای این دسته از کاربران وفادار و قدرتمند است که در مقایسه با نسخه پیش فرض این اپ، ویژگی‌ها و امکانات بیشتری در اختیار داشته باشند.

در تاریخ ۱۱ نوامبر سال ۲۰۲۱ بود که توییتر به طور رسمی توییتر آبی را در مناطق آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند استارت زد. عضویت در این سرویس اشتراکی که ۲.۹۹ دلار به ازای هر ماه هزینه در بر خواهد داشت، یک دگمه برگشت یا undo در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد (که در ادامه‌ی این مطلب اطلاعات و جزئیات بیشتری درمورد آن در اختیارتان قرار خواهیم داد) و در کنار آن، یک reader mode برای خواندن رشته توییت‌ها، گزینه‌ای برای ایجاد و تغییر تم در اپ توییتر و آیکون آن، قابلیت بوکمارک کردن پوشه‌ها، امکان تست کردن ویژگی‌های جدید و یک سری مزیت دیگر نیز در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد.

برای آگاهی از نحوه ایجاد رشته توییت، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. توییت حساب توییتر آبی در تاریخ ۹ نوامبر را نیز می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید:

زمان استراحت دادن به انگشتان Twitter و بردن آن به مرحله بعدی فرا رسیده 💪

توییتر آبی اکنون برای عضویت در آمریکا، نیوزیلند، کانادا و استرالیا بر روی اندروید، iOS و نسخه تحت وب در دسترس قرار دارد pic.twitter.com/if3wXfoGpB

با توییتر آبی چه چیزی به دست خواهیم آورد؟

توییتر آبی دارای چند ویژگی کاربردی و مفید است که به منظور “اضافه کردن ویژگی‌های بهبود یافته و کامل کننده” به تجربه‌ی کنونی کاربران از توییتر طراحی و پیاده سازی شده‌اند. بیایید نگاهی به تک تک این ویژگی‌ها به صورت جداگانه داشته باشیم.

پوشه Bookmarks در توییتر آبی

توییتر آبی چیست؟ آیا ارزش هزینه کردن دارد؟

اگر تجربه کار با توییتر را داشته باشید، می‌دانید که یکی از ویژگی‌های آن Bookmarks نام دارد که به شما اجازه می‌دهد توییت‌هایی که دوست دارید را ذخیره کنید. برای کاربران نسخه رایگان توییتر، تمامی توییت‌های ذخیره شده در یک جا قرار می‌گیرند و قابل جست و جو هم نیستند. اما یکی از قابلیت‌هایی که توییتر آبی یا Twitter Blue به کاربران خود می‌دهد، امکان ایجاد پوشه در Bookmarks می‌باشد.

نحوه کار کرد پوشه‌ها در بخش Bookmarks دقیقا به همان شکلی است که از آن انتظار دارید. یعنی شما به راحتی می‌توانید در صفحه Bookmarks چند پوشه مختلف ایجاد کنید و زمانی هم که یک توییت را ذخیره می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که در کدام یک از پوشه‌های ایجاد شده قرار بگیرد. هر یک از پوشه‌هایی که در این بخش ایجاد می‌کنید، دارای رنگبندی و نام منحصر به فرد خودشان هستند. همچنین، لازم به ذکر است که اشاره کنیم یک پوشه به اسم All Bookmarks هم وجود دارد که تمامی پوشه‌هایی که ایجاد می‌کنید را درون خودش قرار می‌دهد تا همه‌ی آن‌ها به صورت یکجا داشته باشید.

برگرداندن یا Undo کردن توییت در توییتر آبی

توییتر آبی چیست؟ آیا ارزش هزینه کردن دارد؟

اگر تا به حال از نسخه معمولی و رایگان توییتر استفاده کرده باشید، قطعا تا به حال این موقعیت را تجربه کرده‌اید که یک توییت ارسال می‌کنید و سپس بلافاصله، متوجه یک ایراد یا هر مشکل دیگری در آن می‌شوید. قطعا می‌دانید که چه موقعیت آزار دهنده‌ای است. تنها راه حل این مشکل برای کاربران نسخه رایگان توییتر، پاک کردن توییت مورد نظر و ارسال یک توییت جدید است. اما توییتر آبی یک دگمه برگشت یا Undo در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

نحوه کار کردن این ویژگی نیز به این صورت است که وقتی یک توییت جدید ارسال می‌کنید، چند ثانیه قبل از ارسال و دیده شدنش توسط دنبال کنندگانتان فرصت دارید گزینه Undo را لمس کنید تا برگردانده شود. مدت زمان نمایش این گزینه قابل تنظیم و شخصی سازی است. شما تا سقف ۳۰ ثانیه حق انتخاب دارید. اضافه شدن این قابلیت اساسا راهی برای پیش نمایش توییت خود است، قبل از این که برای دنبال کنندگانتان ارسال شود و آن را ببینند.

در هر صورت، این فقط یک راه پیشگیرانه برای کسانی است که می خواهند توییت های ارسال شده را ویرایش کنند. هنگامی که یک توییت با فالوورهای شما به اشتراک گذاشته شد، باید پیام را حذف کرده و بدون خطا تایپ کنید. دکمه Undo اشتباه تایپی را بعد از این واقعیت ذخیره نمی کند.

Reader Mode در توییتر آبی

توییتر آبی چیست؟ آیا ارزش هزینه کردن دارد؟

این یک امر کاملا عادی و رایج برای کاربران توییتر است که وقتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، یک رشته توییت طولانی یا Thread ایجاد کنند. خواندن این رشته توییت‌ها پشت سر هم می‌تواند مایه زحمت و کمی طاقت فرسا باشد. به همین علت، توییتر آبی یک ویژگی جدید دیگر هم اضافه کرده که Reader Mode نام دارد.

کاری که حالت Reader انجام می‌دهد، این است که بسیاری از المان‌های رابط کاربری یا UI توییتر را پنهان می‌کند تا خواندن رشته توییت‌ها مانند خواندن یک متن، مقاله یا هر چیز دیگری شبیه به آن به نظر برسد. توییتر آبی یا Twitter Blue برای انجام این کار، عکس‌های پروفایل، یوزرنیم‌ها، زمان توییت‌ها و شمارش ریتوییت‌ها و لایوها را پنهان می‌کند تا رشته توییت‌ها ظاهر یکپارچه‌ای پیدا کنند و بدون المان‌های مزاحمت آمیز در رابط کاربری به نظر برسند.

پشتیبانی توییتر و تم‌های رنگی در توییتر آبی

اعضای Twitter Blue امکان دسترسی به یک پشتیبانی ویژه دارند که به طور انحصاری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این یعنی کاربران توییتر آبی با در اختیار داشتن پشتیبانی ویژه و اختصاصی، قادر خواهند بود در صورت مواجهه با هرگونه مشکل خاصی، بسیاری زودتر و سریع‌تر از کاربران عادی نسخه رایگان توییتر، مشکلات خود را برطرف کنند.

آخرین مزیتی که توییتر آبی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، تم‌های رنگی و آیکون‌های شخصی سازی شده‌ی ویژه است. مشابه با آنگونه که پروفایل‌های توییتر در نسخه تحت وب این اپلیکیشن می‌توانند شخصی سازی شوند، اعضای Twitter Blue نیز می‌توانند از گزینه‌ها و امکانات بیشتری برای انتخاب تم بهره‌مند شوند. علاوه بر این، اعضای این نسخه‌ی ویژه از Twitter می‌توانند رنگ آیکون اپ توییتر را نیز در دستگاه‌های iPhone, iPad و اندروید خود تغییر دهند.

آیا توییتر آبی امکان ادیت کردن توییت‌ها را هم دارد؟

زمانی که درمورد توییتر آبی صحبت می‌کنیم، وجود قابلیت یا امکان ادیت کردن توییت‌ها یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی است که برای کاربران به وجود می‌آید. همانطور که احتمالا در جریان هستید، سال‌هاست که کاربران توییتر از سازندگان و توسعه دهندگان این اپ درخواست می‌کنند که قابلیت ادیت یا اصلاح کردن توییت را به آن اضافه کنند. همانطور که پیش از این هم اشاره غیر مستقیمی به این قابلیت کردیم، Twitter Blue اکنون “یک جورایی” از طریق دگمه برگشت یا Undo این امکان را به کاربران خود می‌دهد.

اگرچه به خوبی امکان ادیت توییت نیست، اما باز هم فرصتی چند ثانیه‌ای به کاربران می‌دهد تا اگر سریعا متوجه ایراد یا اشکالی در توییت خود شدند، آن را برگردانند. علاوه بر این، تجربه کار با قابلیت Undo در توییتر واقعا می‌تواند توییت شما را برای مدت هر چند کوتاهی نگه دارد و بدین ترتیب، شما می‌توانید مشکلات یا ایراداتی که در آن داشتید را قبل از این که برای دنبال کنندگانتان ارسال شود، ببینید.

قطعا وجود قابلیت Undo هم باز چیزی نیست که کاربران دنبال آن بودند و درخواست اضافه شدنش را داشتند، اما باز هم وجود آن مفید و کاربردی است. تنها مورد که دارد، این است که در عرض چند ثانیه باید متوجه اشتباهات خود شوید و مطمئن شوید که به سرعت برای رفع آن‌ها اقدام می‌کنید.

نحوه ثبت نام برای توییتر آبی

توییتر آبی چیست؟ آیا ارزش هزینه کردن دارد؟

شما در اپ توییتر که برای دستگاه‌های iPhone و iPad و اندروید وجود دارد، می‌توانید برای Twitter Blue ثبت نام کنید. برای این منظور، آیکون منویی که در گوشه بالای سمت چپ اپ و شبیه سه خط افقی روی هم هست را لمس کنید و در منویی که از سمت چپ تصویر باز می‌شود، به دنبال گزینه‌ای به اسم Twitter Blue بگردید و مراحلی که درخواست می‌کند را طی کنید. محل این آیکون، در تصویر زیر هم نمایش داده شده است.

توییتر آبی چیست؟ آیا ارزش هزینه کردن دارد؟

قیمت اشتراک توییتر آبی و زمان در دسترس قرار گرفتن آن

هزینه استفاده از مزیت‌های توییتر آبی ۳ دلار به ازای هر ماه است.البته، این قیمتی است که به طور رسمی اعلام شده، اما در حال حاضر تهیه اشتراک آن در کانادا ۳.۴۹ دلار و در استرالیا هم ۴.۴۹ دلار تعیین شده است. تنها یک اشتراک برای Twitter Blue وجود دارد و اشتراک‌های متنوع دیگر با امکانات و قابلیت‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته نشده است. این نسخه ویژه در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۱ برای کاربرانی که در مناطق کانادا و استرالیا از این اپ استفاده می‌کنند، در دسترس قرار گرفت.

تا زمانی که این مطلب در حال تهیه شدن است، توییتر هنوز جزئیات زمان انتشار توییتر آبی در آمریکا را اعلام نکرده. در هر صورت، کاربران نسخه رایگان و عادی توییتر باید توجه داشته باشند که با اضافه شدن Twitter Blue هیچ اتفاقی برای نسخه رایگان آن نخواهد افتاد. علاوه بر این، توییتر هیچ برنامه‌ای ندارد که هیچ یک از ویژگی‌ها یا قابلیت‌های رایگان نسخه عادی این اپ را حذف کند یا به طور ناگهانی آن‌ها را پولی کند. بنابراین، تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در توییتر آبی اضافه شده‌اند، جدیدند.

عرفان رحیمی صادق

نزدیک به ۸ ساله که کار تولید محتوا رو به عنوان علاقه دنبال می‌کنم و زمینه کاری مورد علاقه خودم رو هم فناوری انتخاب کردم. تماشای فیلم و سریال و گاهی هم گیم، سرگرمی‌های بنده است D:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

دکمه بازگشت به بالا