کنسول‌های خانگیسخت‌افزار

مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و راه‌حل آن‌ها – قسمت اول

مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و سری اس چیست؟ چطور می‌توان آن‌ها را برطرف کرد؟ چه راهکارهایی برای آن‌ها وجود دارد؟ در این مطلب پاسخ این سوالات را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

به طور کلی، کنسول‌ها به خاطر ماهیت خود که به راحتی امکان بازی کردن به کاربران خود می‌دهند، دستگاه‌های بسیار خوبی هستند. اما مانند هر دستگاه دیگری هر از گاهی هم دچار مشکل می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به مشکلات رایج ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس بپردازیم و راه حل آن‌ها را نیز به شما ارائه دهیم.

کنسول‌های بازی‌های ویدئویی، اصولا بدون داشتن درایور، سیستم عامل و مشکلات دیگری که در PC ها مانند سر و کله زدن با کارت گرافیک و غیره وجود دارد، محبوب هستند. با وجودی که مستقیما به منظور بازی کردن طراحی و ساخته شده‌اند و مشکلات یا مسائلی مانند موارد اشاره شده را ندارند، اما هنوز هم ممکن است دچار مشکل شوند. پس بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و سری اس به همراه راه حل‌های احتمالی که می‌تواند برای این مشکلات وجود داشته باشد.

برای جلوگیری از اغلب مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس همیشه از نصب بودن آخرین آپدیت‌های موجود روی آن اطمینان پیدا کنید

با فرض اینکه کنسول شما در زمان روشن شدن قابلیت دسترسی و اتصال به اینترنت دارد، باید اولین کاری که در زمان مواجه شدن با هر نوع مشکل خاص غیر معمولی در اجرا و عملکرد کنسول خود انجام می‌دهید، آپدیت کردن سیستمِ نرم افزاری آن باشد. دلیل این امر هم این است که مایکروسافت به طور منظم فریمور کنسول‌های خود را آپدیت می‌کند تا هم باگ‌ها و عیب و ایرادهای احتمالی را برطرف کند و هم یک سری ویژگی جدید اضافه کند. با این کار، از وقوع بسیاری از مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و سری اس جلوگیری خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

برای انجام این کار، وارد بخش تنظیمات یا Settings کنسول خود شوید، بخش System را باز کنید و سپس، گزینه Updates را انتخاب کنید. چند لحظه صبر کنید تا کنسول، وجود آپدیت جدید را بررسی کند. در صورت وجود آپدیت، مانند تصویر زیر، گزینه‌ای به اسم Update Console در بالای گزینه‌های دیگر نمایش داده خواهد شد. در این صورت، آن را انتخاب کنید و صبر کنید که کنسول‌تان آپدیت شود.

مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و راه‌حل آن‌ها

نکته‌ای که باید مد نظر بگیرید و به آن توجه داشته باشید، این است که اگر در شبکه اینترنت خود مشکل داشته باشید، ممکن است قادر به آپدیت کردن کنسول خود نباشید. در این صورت، قادر به برطرف کردن و جلوگیری از مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس هم نخواهید بود. می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و برخی از راه حل‌های ارائه شده را امتحان کنید و مجددا برای آپدیت کردن کنسول خود تلاش کنید.

نمایش پیام No Signal در تلویزیون

تا به حال کاربران بسیار زیادی بوده‌اند که گزارش کرده‌اند زمان اتصال کنسول Xbox Series X یا Series S خود به تلویزیون با پیام No Signal و یا یک صفحه مشکی در نمایشگر مواجه می‌شوند. بنابراین، می‌توان آن را یکی از مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و سری اس که بسیار هم پرتکرار است، در نظر گرفت. این امر می‌تواند ناشی از مشکلات بسیاری باشد که اولین‌شان، ممکن است لق بودن کابل HDMI باشد.

پس لازم است که یک بار پشت کنسول خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کابل HDMI به درستی و کاملا محکم به کنسول‌تان متصل است. زمانی که از اتصال و محکم بودن یک سر آن به کنسول خود مطمئن شدید، چک کنید که سر دیگر این کابل به تلویزیون هم متصل و کاملا محکم باشد. در صورت لق بودن کابل HDMI موفق به شناسایی و برطرف کردن یکی از مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس شده‌اید.

احتمال دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، این است که کنسول‌تان در حال ارسال سیگنالی برای عدم امکان پشتیبانی از رزولوشن 4K یا نرخ فریم ۱۲۰ هرتز در ثانیه به تلویزیون باشد. یعنی تلویزیون‌تان نمی‌تواند یکی از این دو قابلیت یا هر دوی آن‌ها را پشتیبانی کند. در صورتی که بدون ست کردن تنظیمات خروجی ویدئو از مسیر Settings > General > TV & display و تنظیم گزینه‌های آن نمایشگر متصل به کنسول خود را عوض کرده باشید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید. بنابراین، زمانی که کنسول خود را به یک نمایشگر دیگر متصل می‌کنید، از صحیح بودن تنظیمات خروجی تصویر اطمینان حاصل کنید.

مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و راه‌حل آن‌ها

خوشبختانه، شما می‌توانید کنسول خود را در حالت Safe Mode روشن کنید. فعال کردن این حالت، تصویر را با رزولوشن پایین اجرا می‌کند که باید بر روی تمام نمایشگرها و تلویزیون‌هایی که دارای خروجی HDMI هستند، به خوبی و بدون هیچ مشکل خاصی به نمایش گذاشته شود. برای انجام این کار، در ابتدا کافی است با استفاده از دگمه فیزیکی eject هر دیسکی که درون کنسول‌تان هست را از آن خارج کنید. اکنون دگمه Xbox که در جلوی کنسول‌تان قرار دارد را برای ۱۰ ثانیه نگه دارید تا خاموش شود.

برای روشن کردن کنسول Xbox Series X یا Series S خود در حالت Safe Mode، دگمه Xbox که در جلوی کنسول‌تان قرار دارد را به طور همزمان با دگمه Eject نگه دارید تا دو صدای بوق بشنوید. پس از شنیدن اولین صدای بوق، دومین صدا حدود ۱۰ ثانیه پس از آن باید به گوش برسد. اگر این کار را به درستی انجام داده باشید، کنسول شما اکنون باید در حالت Low-Resolution روشن شود. اکنون وارد مسیر Settings > General > TV & display options شوید تا تنظیمات موجود را با تلویزیون یا نمایشگر خود ست کنید. پیشنهاد ما در گوشی‌پلازامگ این است که در ابتدا، ریفرش ریت را روی ۶۰ هرتز قرار دهید.

البته، می‌توانید تعویض کردن کابل HDMI را نیز به عنوان یکی از راه حل‌های احتمالی برای جلوگیری از مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و سری اکس در نظر داشته باشید. در صورتی که می‌خواهید خروجی تصویر 4K با ۱۲۰ فریم در ثانیه داشته باشید، باید اطمینان پیدا کنید که از یک کابل HDMI 2.1 استفاده می‌کنید. کابلی که در جعبه Xbox Series X وجود دارد، HDMI 2.1 است. اما همانطور که احتمالا تجربه دارید، کابل‌ها ممکن است خیلی زود آسیب ببینند و دیگر به درستی کار نکنند. بنابراین، همیشه بهتر است یک کابل جایگزین هم داشته باشید تا اگر مشکل خاصی برای کابل اصلی رخ داد، از آن استفاده کنید.

راه حل بعدی ما برای جلوگیری از وقوع مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس این است که علاوه بر آپدیت کردن فریمور کنسول‌تان، همیشه آخرین آپدیت‌های نرم افزاری موجود برای تلویزیون خود را هم چک کنید تا نصب باشند. زیرا سازندگان بزرگ تلویزیون در دنیا همچون سامسونگ، LG، سونی و شرکت‌های دیگر، پیش از این در گذشته با انجام آپدیت‌های نرم افزاری، برخی از این مشکلات را برطرف کرده‌اند و سابقه خوبی در انجام این کار دارند.

گیر کردن دیسک بازی یا بلوری در دیسک درایو

در برخی از مشکلات رایج Xbox Series X گزارش شده که دیسک‌ها درون دیسک درایو گیر می‌کنند. برای برخی از کاربران، بخشی از دیسک گیر کرده و برای برخی دیگر هم اصلا دیسک خارج نشده است. این مشکل ممکن است با صدای شکستگی یا سایش همراه باشد که نشان می‌دهد درایو در حال تلاش برای چرخش صحیح یا خارج کردن دیسک است. شما با مراجعه به این لینک می‌توانید توییت یکی از کاربران به نام  DomisLive NEWS که در سال ۲۰۲۰ با این مشکل مواجه شده بود را مشاهده کنید.

اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید و استفاده از دگمه فیزیکی Eject هم کمکی به حل آن نکرد، احتمالا فقط مایکروسافت یا فروشگاه‌های حرفه‌ای مجاز می‌توانند آن را برطرف کنند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که یا به نزدیک‌ترین نمایندگی مایکروسافت در محل زندگی خود مراجعه کنید یا با شرکتی که آن را گارانتی کرده، تماس بگیرید.

برای مواردی هم که بخشی از دیسک گیر می‌کند، می‌توانید مقداری روی دیسک به جهت داخل یا بیرون فشار بیاورید تا ببینید اصلا حرکت می‌کند یا خیر. اما لطفا بسیار دقت کنید که نیرو یا فشار بیش از حدی وارد نکنید که مشکل بدتری پیش بیاید. در صورتی هم که هنگام چرخش دیسک درون دیسک درایو صدای بلندی از آن شنیده می‌شود، دیسک را خارج کنید و مطمئن شوید که کاملا صاف باشد. دیسک‌هایی که تاب خوردگی داشته باشند، قطعا باعث لطمه دیدن دیسک درایو Xbox Series X یا Series S شما خواهند شد.

عدم شناسایی دیسک توسط کنسول

اگر به خاطر داشته باشید، کنسول Xbox 360 مشکلات زیادی با مدیاهای اپتیکال داشت. اگرچه این مشکل در Xbox Series X بسیار نادر و کمیاب است (حداقل تاکنون)، اما دیسک‌ها و لیزرهایی که آن‌ها را می‌خوانند، هنوز هم بسیار حساس هستند. بنابراین، احتمال وقوع چنین مشکلاتی هنوز هم وجود دارد.

در صورتی که شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دیسک را خارج کنید و مطمئن شوید که گرد و خاک، خط و خش یا هیچ آسیب دیدگی دیگری ندارد. همانطور که می‌دانید، وجود هرگونه خط و خش (حتی بسیار ریز) می‌تواند خواندن دیسک را برای کنسول بسیار سخت کند. در صورت امکان، می‌توانید دیسک دیگری را در کنسول خود قرار دهید تا ببینید این مشکل هنوز هم پا بر جا می‌ماند یا خیر. همچنین، می‌توانید دیسک معیوب را به یکی از دوستان خود بدهید تا ببینید در کنسول او هم مشکل دارد یا فقط در کنسول شما چنین است.

مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس و راه‌حل آن‌ها

اگر با این کار متوجه شدید که این مشکل فقط در کنسول شماست، می‌توانید آن را برای بررسی به یکی از فروشگاه‌های معتبر برای تعمیر نشان دهید.

جدا از این مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس یا اس که ممکن است برای برخی از کاربران پیش بیاید، کنسول‌های Xbox در این نسل کاملا Region free هستند. یعنی بدون در نظر گرفتن این که دیسک بازی خود را از چه کشوری خریداری کرده‌اید، باید روی کنسول‌تان اجرا شود. در واقع، اجرا شدن بازی‌ها ارتباطی به ریجن دیسک یا حتی کنسول‌تان ندارد. این امر ناسازگاری دیسک‌ها به دلیل کدنویسی منطقه‌ای که ممکن است در نسل‌های قبلی با آن مواجه شده باشید را به طور کامل منتفی کرده است.

سایر مشکلات رایج ایکس باکس سری ایکس یا سری اس را در قسمت دوم این مطلب بررسی می‌کنیم و راهکارهای احتمالی برای آن‌ها را نیز ارائه خواهیم کرد.

عرفان رحیمی صادق

نزدیک به ۸ ساله که کار تولید محتوا رو به عنوان علاقه دنبال می‌کنم و زمینه کاری مورد علاقه خودم رو هم فناوری انتخاب کردم. تماشای فیلم و سریال و گاهی هم گیم، سرگرمی‌های بنده است D:

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. اومده بودم مسافرت اگر این اموزش نبود نمیدونستم باید چیکار کنم واقعا مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

دکمه بازگشت به بالا