ترفندهاآموزش

استفاده از موس و کیبورد در PS5

علیرغم تمام جذابیت‌ها و کاربردهایی که دسته DualSense کنسول PS5 دارد، استفاده از آن برای تایپ کردن پسوردها یا جست و جو برای محتویات در اپ‌ها و بازی‌ها، چندان راحت نیست؛ در واقع باید بگوییم به اندازه موس و کیبورد راحت نیست. به همین علت، کاربران بسیار زیادی هستند که خواستار آموزش نحوه استفاده از موس و کیبورد در PS5 هستند.

در هر صورت، این موضوع، چیزی نیست که راه حل نداشته باشد. شما می‌توانید با متصل کردن موس و کیبورد به PS5 خود کارهایی مانند مواردی که اشاره کردیم را راحت‌تر انجام دهید و حتی بازی‌های خود را هم با آن‌ها انجام دهید. امروز ما در گوشی پلازامگ نحوه انجام این کار را به شما آموزش می‌دهیم.

اولین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید، این است که استفاده از مورد و کیبورد در PS5 تنها برای انجام بازی‌هایی امکان پذیر است که از موس و کیبورد پشتیبانی کنند. نکته بعدی این است که تا زمانی که این مطلب در میانه مهرماه سال ۱۴۰۰ در حال تهیه شدن است، هنوز هیچ بازی یا عنوانی که قابلیت پشتیبانی از موس و کیبورد داشته باشد، برای PS5 عرضه نشده. اما قطعا در آینده تعداد زیادی بازی مختلف با این قابلیت نیز عرضه خواهد شد.

با این اوصاف، در حال حاضر شما می‌توانید ماوس و کیبورد را تنها برای اجرای بازی‌های PS4 که قابلیت پشتیبانی از نسل قبل یا Backward Compatibility دارند به پلی استیشن ۵ خود متصل کنید و یا در اپ‌هایی همچون Netflix, YouTube, Spotify و… برای تایپ یا جست و جوی محتوای مورد نظر خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه، همانطور که در PS4 هم این امکان وجود داشت، نحوه استفاده از موس و کیبورد در PS5 را به شما آموزش خواهیم داد. شما می‌توانید برای آگاهی از نحوه این کار در پلی استیشن ۴ به این لینک مراجعه کنید.

نحوه استفاده از موس و کیبورد در PS5

کنسول نسل نهمی سونی قابلیت پشتیبانی از طیف گسترده و پرشماری از کیبوردها، ماوس‌ها و هدست‌های سیمی، بی‌سیم و بلوتوث دارد. ساده‌ترین روش استفاده از موس و کیبورد در PS5 استفاده از کابل USB است. شما می‌توانید یک کیبورد یا ماوس دارای سیم را از طریق درگاه USB که پشت کنسول وجود دارد، به آن متصل کنید. همچنین، در صورتی که پورت‌های کنسولتان به دستگاه‌های دیگری متصل هستند، می‌توانید از یک USB hub با قابلیت اتصال چند دستگاه USB به طور همزمان استفاده کنید و ماوس و کیبورد خود را به همراه سایر دستگاه‌هایی که به کنسولتان متصل هستند، یکجا به آن وصل کنید.

استفاده از ماوس و کیبورد در PS5
با اتصال کیبورد و ماوس سیمی، پیامی مانند این در بالای صفحه کنسول شما نمایش داده می‌شود.

اما برای این که بکگراند کنسولتان ظاهر مرتب‌تر و خلوتی داشته باشد، می‌توانید از کیبورد و ماوس بلوتوث در پلی استیشن ۵ خود استفاده کنید. در ادامه مراحل و نحوه اتصال ماوس و کیبوردهای بلوتوث به PS5 را به شما آموزش خواهیم داد.

در اولین مرحله، کنسول خود را روشن کنید و وارد بخش Settings شوید که با نماد چرخ دنده در گوشه بالای سمت چپ تصویر قرار دارد.

استفاده از ماوس و کیبورد در PS5

صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا به بخش Accessories برسید و آن را باز کنید.

استفاده از ماوس و کیبورد در PS5

در بخش General گزینه Bluetooth Accessories را انتخاب کنید.

استفاده از ماوس و کیبورد در PS5

اکنون دستگاه کیبورد یا ماوس بلوتوثی خود را در حالت Pairing قرار دهید تا به کنسولتان متصل شود.

زمانی که هر یک از آن‌ها متصل شد، می‌توانید وارد بخش Keyboard و یا Mouse در قسمت Accessories شوید تا با برخی از تنظیمات موجود برای آن‌ها آشنایی پیدا کنید و در صورت تمایل، آن‌ها را تغییر دهید. به عنوان مثال، بخش کیبورد به شما اجازه می‌دهد تا کلید تکرار را روی کیبورد خود تنظیم و به دلخواه خود تغییر دهید و یا نرخ تاخیر (زمان فشار دادن دکمه کیبورد تا زمان عمل کردن آن) را مشخص کنید. درمورد ماوس هم مثلا می‌توانید تنظیم کنید که برای چپ دست‌ها تنظیم شود و یا راست دست‌ها یا اینکه سرعت کلیک آن را تنظیم کنید.

نکته قابل توجهی که درمورد استفاده از موس و کیبورد در PS5 خود باید در نظر داشته باشید، این است که اتصال آن‌ها از طریق بلوتوث، ممکن است همیشه هم دقیق نباشد و حتی برای چند صدم ثانیه قطع و وصل شود. بنابراین، می‌توانید از یک ماوس و کیبورد بی سیم استفاده کنید که دارای دانگل USB ۲.۴ گیگاهرتزی باشد.

به عنوان مثال، می‌توانید از یک USB Unifying Receiver متعلق به شرکت Logitech استفاده کنید تا بدون نگرانی از قطع شدن اتصال، از ماوس و کیبورد بی سیم در PS5 خود استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید با مراجعه به این لینک لیست ماوس و کیبوردهای بی سیمی که قابلیت اتصال به پلی استیشن ۵ دارند را در Reddit مشاهده کنید.

نکات استفاده از موس و کیبورد در PS5

درمورد استفاده از موس و کیبورد در PS5 نکته‌هایی وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. به عنوان مثال، شما فقط با کلیدهای “جهت” می‌توانید بین منوها و تنظیمات یا بخش‌های دیگر کنسول خود در رابط کاربری آن جابجا شوید. سایر کلیدهای کیبورد به شما کمک می‌کنند تا پسوردها را وارد کنید، با دوستان خود چت کنید و به آن‌ها پیام ارسال کنید و یا برای پیدا کردن محتویات مورد نظر خود در اپ‌هایی از قبیل Netflix, YouTube, Spotify و سایر اپ‌ها جست و جو کنید. متاسفانه، PS5 فاقد مرورگر اختصاصی است. بنابراین، برای وب گردی و وارد کردن آدرس وبسایت‌ها نمی‌توانید از کیبورد و یا هر وسیله دیگری استفاده کنید.

اما درمورد بازی کردن هم باید اشاره کنیم که پشتیبانی از ماوس و کیبورد فقط در یک سری از بازی‌های معدود و انگشت شمار وجود دارد که عبارت هستند از: Call of Duty: Cold War, Call of Duty: Warzone, Final Fantasy XIV, Overwatch, The Elder Scrolls Online و چند بازی دیگر. بنابراین، حداقل در این بازی‌ها می‌توانید از هدف گیری دقیق و حرکت با ماوس و کیبورد خود استفاده کنید و لذت ببرید.

و در آخر، باید این نکته را خاطر نشان کنیم که قراردادن قابلیت استفاده از موس و کیبورد در PS5 برای بازی‌های پیش روی این کنسول در آینده، فقط به توسعه دهندگان و سازندگان آن‌ها بستگی دارد و این موضوع ارتباطی به سونی ندارد. در هر صورت فعلا تا زمانی که شاهد اضافه شدن بازی‌های بیشتری با قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد باشیم، می‌توانید از بازی کردن با آن‌ها در عناوین و بازی‌های نام برده شده و همینطور جابجایی در منوها و تنظیمات پلی استیشن ۵ خود لذت ببرید.

منبع
howtogeek

عرفان رحیمی صادق

نزدیک به ۸ ساله که کار تولید محتوا رو به عنوان علاقه دنبال می‌کنم و زمینه کاری مورد علاقه خودم رو هم فناوری انتخاب کردم. تماشای فیلم و سریال و گاهی هم گیم، سرگرمی‌های بنده است D:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

دکمه بازگشت به بالا