لپ‌تاپراهنمای خرید

چرا مردم برای خرید MacBook این همه هزینه می‌کنند؟

برای توصیف کردن مک بوک‌ها از عبارات و کلمات بسیار زیادی می‌توان استفاده کرد، اما قطعا عبارت “ارزان” جزو آن‌ها نیست. پس چه دلیلی برای خرید مک بوک با این هزینه‌های بالا وجود دارد؟

این امر هم درمورد قیمت و هم درمورد تجربه‌ی کاربری کلی این کامپیوترهای پیشرفته، صدق می‌کند. اگرچه شاید این موضوع برای همه‌ی مردم حقیقت نداشته باشد، اما این که چرا بعضی از ما به خرید این تیکه‌های آلومینیومیِ پر زرق و برق که با برند Apple مزین شده‌اند، همچنان ادامه می‌دهیم موضوعی است که شاید برای بسیاری از کاربران به یک سوال بی پاسخ تبدیل شده باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل قیمت بالای خرید مک بوک و تمایل کاربران به خرید با وجود این قیمت بالا بپردازیم.

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=”100%”]

فهرست مطالب

تجربه‌ی لذت بخش کار با MacOS

مک بوک‌ها قابل اعتماد و مطمئن هستند

پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت از مک بوک‌ها

خرید مک بوک همیشه پرتقاضا است

قیمت بالای خرید مک بوک بی دلیل نیست

خرید مک بوک به خاطر بهره بردن از اکوسیستم اپل

خرید مک بوک به معنی بی نقص بودن آن نیست

سوالات متداول

[/box]

تجربه‌ی لذت بخش کار با MacOS

شاید سیستم عامل MacOS چندان هم عالی و بی نقص نباشد، اما برای بسیاری از کاربرانی که با آن کار کرده‌اند بهترین سیستم عامل دسکتاپ محسوب می‌شود. این سیستم عامل، اطمینان و امنیت خود را از یونیکس می‌گیرد و آن را به سبک خاص خودش، کاربرد پسند و عملا به سیستمی بی نظیر تبدیل می‌کند.

اگر گردش کسب و کار شما با سیستم عامل و پلتفرم MacOS سازگاری دارد (که به احتمال زیاد هم همینطور است)، می‌توانید از ویژگی‌های متعدد آن که برای تمامی کاربران بهینه سازی شده است، استفاده کنید و از این به بعد کارهای خود را فقط با این سیستم عامل محبوب انجام دهید تا تفاوتِ تجربه به دست آمده را کاملا احساس کنید.

شاید نیازی نباشد در این مطلب به برخی از ابتدایی‌ترین ویژگی‌های گنجانده شده در سیستم عامل MacOS لپتاپ‌های مک بوک نظیر Time Machine (بکاپ گرفتن از مک) و یا Spotlight(سرچ مک بوک) بپردازیم، چون به نظر می‌رسد امکانات کاملا بدیهی و واضحی هستند که هر کامپیوتری باید داشته باشد، اما لازم به ذکر است که وجود آن‌ها از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین، برخی دیگر از قابلیت‌ها یا ویژگی‌ها نظیر Control Center و یا گزینه‌ی Erase all Content and Settings(ریست فکتوری مک) نیز اگرچه به طور مستقیم از iOS به MacOS انتقال پیدا کرده‌اند، اما کار کردن با آن‌ها در مک بوک هم حس کاملا خوبی دارد و حس خوبی را به کاربران انتقال می‌دهند.

اگر به تجربه‌ی کارهای جدید با مک بوک خود علاقه زیادی دارید، می‌توانید با استفاده از Automator و یا Apple Script به این کاربردها دست پیدا کنید. کارهایی نظیر یک راست کلیک ساده هم در مک بوک لذت خاص خودشان را دارند. میانبرهایی که در این سیستم عامل در نظر گرفته شده‌اند، به شما این اجازه را خواهند داد تا با استفاده از coding blockها به برخی از این قابلیت‌ها دسترسی پیدا کنید.

چرا مردم برای خرید مک بوک این همه هزینه می‌کنند

نکته بعدی این است که سیستم امنیتی دستگا‌ه‌های اپل از جمله مک بوک‌ها ممکن است برای برخی از مردم بیش از حد سختگیرانه و حتی آزار دهنده باشد، اما این اطمینان را به شخص من می‌دهد که نباید از نرم افزارهای غیرمطمئنی نظیر آنتی ویروس‌هایی که شناخته شده نیستند، استفاده کنند.

در سیستم‌های مک بوک یک سیستم مجوزهای شبیه iOS وجود دارد که به شما امکان می‌دهد این موضوع که کدام برنامه‌ها می‌توانند به داده‌های شما دسترسی داشته باشند یا اطلاعات خود را در پوشه‌های خاصی قرار دهند را کنترل کنید. در حالی که System Integrity Protection به طور کامل از فایل‌های سیستمی محافظت می‌کند، اما فرآیندهای اول شخص را قربانی Code Injection نمی‌کند.

این روزها MacOS دیگر مثل روزهای اولی که راه اندازی شده بود، نیست و اکنون به یک پلتفرم مولد تبدیل شده است. برنامه‌هایی مانند سافاری در این سیستم عامل با در نظر گرفتن مصرف باتری بهینه‌سازی می‌شوند و همچنین، بدون شک اکنون می‌توان برنامه‌هایی نطیر Apple Notes را بسیار بهتر از غول‌های یادداشت‌برداری مانند Evernote در نظر گرفت (اگر رایگان بودن استفاده از Apple Notes را هم در نظر بگیرید، ارزش آن حتی بسیار بیشتر از چیزی که اکنون به نظر می‌رسد هم خواهد شد).

هم‌چنین سیستم عامل MacOS از امنیت و یکپارچگی بالایی برخوردار است و سیستم عاملی هم نیست که هکرها و برنامه نویس‌های مخرب را جذب کند و معمولا این افراد به هک کردن دستگاه‌های MacOS فکر نمی‌کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که تجربه‌ی گیمینگِ مک بوک‌ها کاملا متزلزل و ناپایدار است و ما به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که اگر بازی کردن اولویت اول شماست، به سراغ این مجموعه (حتی آخرین مک بوک پروی موجود در بازار) بروید. اما در مجموع، برای عموم کاربران، هنوز هم اولین و بهترین گزینه سیستم عامل دسکتاپ محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

مک بوک‌ها قابل اعتماد و مطمئن هستند

به نقل از یکی از کاربران اپل: «مک بوک قبلی من نزدیک به ۱۰ سال کار کرد. مدل آن مک بوک پرو Retina بود که ۸ گیگابایت رم ناچیز به همراه فقط ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی داشت و در سال ۲۰۱۲ هم عرضه شده بود. تنها چیزی که درمورد خرید این مک بوک به آن فکر می‌کنم، این است که اگر می‌دانستم قرار است نزدیک به ۱۰ سال با آن کار کنم، احتمالا یک مدل بهتر، قوی‌تر و با ظرفیت بیش‌تر می‌خریدم.

به همین علت، سعی کردم اشتباه قبلی خود را تکرار نکنم و این بار از تجربه‌ای که به دست آوردم، استفاده کنم. پس در نوامبر ۲۰۲۱ یک مک بوک پرو های-اند ۱۶ اینچی خریداری کردم تا جایگزین مدل قبلی کنم.

در حالی که تجربه‌ی کاربری قبلی من با مک بوک پرو Retina به این صورت بود که عملکرد لپ تاپ در اواخر عمر آن افت کرده بود و دیگر مثل روز اول نبود، اما با این وجود هنوز کار می‌کرد! آخرین نسخه‌ی MacOS را دیگر پشتیبانی نمی‌کرد و نمی‌شد آن را آپدیت کرد، اما این باعث نشد که از کار کردن روزانه با آن تا همین چند هفته‌ی پیش دست بکشم. فقط باتری و Trackpad آن را یک بار تعویض کردم، آن هم بعد از اینکه یک تخته وایتبرد روی آن افتاد (و جان سالم به در برد).»

تصویری از صفحه مک او اس کاتالینا

در حالی که Apple در مدل‌های قبلی مک بوک‌ها یک سری گام‌های اشتباه هم برداشته است و این امر غیرقابل انکار است، اما اصلا چندان عجیب و نادر نیست که مک بوک‌های قدیمی پس از گذشت یک دهه و یا حتی بیشتر همچنان در حال کار کردن باشند و قدرت خود را کم و بیش حفظ کرده باشند. دوره‌ی مک بوک‌های دارای Butterfly keyboard و یا مدل‌های مک بوک پرو اینتل در نسل‌های گذشته که در عملکرد حرارتی خود ضعیف ظاهر شده بودند را می‌توان لکه‌های ننگ کل مدل‌های مک بوک که تا به حال ساخته شده است، در نظر گرفت.

به غیر از همین موارد نادر که تعدادشان به انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد، سایر مدل‌های مک بوک در کل تاریخ این گجت‌ها چیزی فراتر از یک “لپتاپ خوب” بوده‌اند و از هر نظر مثل سنگ محکم و مقاوم بوده‌اند. البته، نباید بی‌انصاف بود چون تمامی گام‌های اشتباهی که تاکنون در لاین‌آپ مک‌بوک‌ها دیده شده است، نقص طراحی بوده‌اند و عملکرد اکثر مدل‌های این لاین‌آپ مشکلی نداشته است. به عنوان نمونه، زمانی که اپل تصمیم گرفت در DongleBook Pro به طور کلی از USB-C استفاده کند و اسلات‌های SD Card و پورت‌های HDMI را به طور کامل کنار بگذارد، انتقادهای زیادی دریافت کرد.

اما همین قدمِ به ظاهر اشتباه در نسل جدید مک بوک پرو هایی که این شرکت رونمایی کرد، اصلاح شد و تغییر کرد تا تنها چیزی که این لاین‌آپ اکنون کم داشته باشد، فقط اتصال USB-A باشد. حتی MagSafe که انتقادهای زیادی از عدم کارایی آن شد نیز اکنون برگشته و باعث خوشحالی هر کسی که تا به حال به شارژر لپ تاپ خود دست زده، شده است.

عده بسیار زیادی از مردم وجود دارند که در حال حاضر سه یا حتی چهار مک بوک در منزل یا محل کار خود دارند. موارد بسیار زیادی دیده شده که از بین این افراد، سه مدل از مک بوک‌هایشان یک دهه و یا حتی بیشتر عمر داشته باشند. اما وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنید، کاملا هم نظر هستند که هنوز هیچ یک از آن‌ها دور ریختنی و غیرقابل استفاده نشده است. بسیاری از این افراد حتی یک نوت بوک دیگر از برندهای دیگری به غیر از Apple در زندگی خود از نزدیک ندیده‌اند و این کاملا نشان از تمایل اپل به حفظ کیفیت ساخت این لاین‌آپ در تمامی نسل‌های آن دارد.

پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت از مک بوک‌ها

کسانی که دستگاه‌ها یا گجت‌های دیگری نظیر آیفون‌ها یا آیپد‌هایی که اپل تولید می‌کند را در اختیار دارند، از این موضوع کاملا آگاه و باخبر هستند که این شرکت در پشتیبانی طولانی مدت از محصولات خود و عرضه‌ی آپدیت‌های رایگان برای آن‌ها عملکرد بسیار فوق العاده و ارزشمندی ارائه می‌کند. در همین راستا، مک‌ بوک‌ها هم مانند دستگاه‌های یاد شده، برای سال‌های طولانی آپدیت رایگان دریافت می‌کنند و از این قائده مستثنی نیستند.

حتی زمانی که یکی از مدل‌های این لاین‌آ‌پ از چرخه‌ی آپدیت‌های اصلی و بزرگ MacOS خارج می‌شود، هنوز هم تا ۱ سال پچ‌های امنیتی برای آن عرضه خواهند شد. مشاهده شده که اپل گاهی اوقات حتی برای دستگاه‌هایی که خارج از این بازه زمانی قرار دارند نیز پچ‌های امنیتی عرضه کرده است.

به عنوان مثال، این شرکت در سال ۲۰۲۰ یک آپدیت پچ امنیتی جدید برای نسخه High Sierra عرضه کرد، در حالی که سه سال بود از چرخه‌ی عرضه آپدیت‌های امنیتی خارج شده بود و قرار نبود هیچ آپدیت جدیدی دریافت کند.

همچنین، نسخه‌ی Catalina هم در سال ۲۰۲۱ در حوالی زمانی که Monterey عرضه شد، یک آپدیت جدید دریافت کرد که می‌توانید اطلاعات و جزئیات مربوط به آپدیت امنیتی نسخه کاتالینا را در سایت رسمی اپل مشاهده کنید.

سخت‌افزار اپل دوام بسیار زیادی دارد و قادر است به مدت طولانی کار کن. اپل یک کامیونیتی اختصاصی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دارد که تولید کننده‌ی پچ‌های امنیتی هستند و به شما امکان می‌دهد نسخه‌های پشتیبانی‌نشده macOS را روی سخت‌افزارهای قدیمی‌تر نصب کنید و بدین ترتیب، دستگاه‌های مک بوک قدیمی‌تر هم آپدیت‌های امنیتی جدید را دریافت می‌کنند.

این امر، آخرین نسخه‌ی اپ‌هایی نظیر سافاری را در اختیار کاربرانی قرار می‌دهد که شاید آخرین و جدیدترین مدل‌های مک بوک را در اختیار نداشته باشند. بدین ترتیب این موضوع به این کاربران کمک می‌کند که با کاربرانی که آخرین نسخه از iOS و iPadOS را در اختیار دارند، در ارتباط بمانند. با این حال، چنین دستگاه‌هایی نسبت به مک بوک‌هایی که هنوز در رادار اپل و در مرکز توجه آن قرار دارند کمی به نگهداری بیش‌تری نیاز دارند.

اگر تنها به این دلیل که مک بوک‌تان دیگر آپدیت‌های نرم افزاری بزرگ یا پچ‌های امنیتی MacOS را دریافت نمی‌کند، تصمیم دارید وارد این مسیر شوید، باید قبل از ورود به آن به خوبی تحقیق کنید که مدل فعلی شما چگونه نسخه جدید را مدیریت می‌کند و آیا قادر به اجرا کردن آن خواهد بود یا خیر؟

بیشتر بخوانید

خرید مک بوک همیشه پرتقاضا است

با وجود این که عموم کاربران هنگام خرید مک به این فکر می‌کنند که قیمت آن بالاست، اما بازار مدل‌های دسته دوم آن‌ها هم بسیار داغ است و دائما خرید و فروش می‌شوند. به طوری که میزان خرید و فروش مک بوک‌های دسته دوم هیچ چیز از لپتاپ‌های ویندوزی کم ندارد و کاملا با آن‌ها قابل مقایسه است. گذشته از این، سخت افزار محصولات Apple همیشه ارزش خودشان را حفظ می‌کنند و در موارد بسیار نادر دچار افت عملکردی می‌شوند.

بخش اعظم حفظ سطح عملکردی محصولات اپل به دلیل کیفیت ساخت و قابل اطمینان آن‌ها است اما به غیر از این، تقاضای چنان بالایی برای مک بوک‌ها وجود دارد که برای هیچ یک از برندهای سازنده‌ی لپتاپ‌های ویندوزی وجود ندارد. پس مردم همیشه برای خرید مک بوک‌ها اشتیاق دارند و دارندگان‌شان هر زمانی که اراده کنند، می‌توانند آن‌ها را خرید و فروش کنند.

چه این شهرت تضمین شده باشد یا نباشد، این یک واقعیت غیرقابل انکار است که مک‌بوک شما حتی سال‌ها پس از اینکه توسط اپل به‌عنوان «محصول جدید» طبقه‌بندی می‌شود، باز هم قیمت بالایی خواهد داشت و برخلاف لپتاپ‌های ویندوزی که افت قیمت زیادی دارند، روی آن ضرر چندان زیادی نخواهید کرد. اپل روش‌های زیادی برای فروش مک‌بوک‌های دست دوم در اختیار کاربران قرار می‌دهد و تسهیلات و مزایای خوبی هم برای این کار در نظر گرفته است. اما حقیقت این است که اصلا نیازی به استفاده از هیچ یک از آن‌ها نیست.

زیرا همیشه تعداد زیادی از خریداران وجود دارند که آماده هستند مک بوک دست دوم شما را به سرعت و با قیمت خوبی خریداری کنند تا شما به فکر خرید مک بوک جدید و یا هر لپتاپ دیگری که مد نظر دارید، باشید.

خرید مک بوک همیشه پر تقاضا است

در زمان تهیه این آموزش، مدل‌هایی نظیر مک بوک پرو Retina که اکنون بیش از یک دهه از عرضه و عمر آن سپری شده است، در صورتی که سالم باشند و هنوز کار کنند، با قیمتی بین ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا بیش از ۱۲ میلیون تومان در فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های خرید و فروش کالای دست دوم، به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی خرید و فروش می‌شوند و تقاضای بالایی هم برایشان وجود دارد.

در هر صورت، پرداخت چنین بهای گزافی برای دستگاهی که دیگر پشتیبانی نمی‌شود و هیچ آپدیت نرم افزاری دیگری در آینده دریافت نخواهد کرد، چندان عقلانی و منطقی به نظر نمی‌رسد، به خصوص با توجه به اینکه اپل کلا در حال ایجاد تغییر و تحولات بزرگی در این لاین آپ است و قصد دارد معماری کاملا متفاوتی در طراحی سیستم آن‌ها پیاده سازی کند. به جرعت می‌توان گفت تحت هر شرایطی، خرید مک بوک متقاضیان و مشتریان خاص خودش را دارد.

اگر این پدیده را از منظر کوتاه‌ مدت بررسی کنید، ممکن است برای هر کسی که به فکر امتحان کردن یا خرید مک بوک است، آرامش خاطر ایجاد کند تا مطمئن باشد حداقل زمانی که تصمیم به فروش آن داشت، با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد. این امر به ویژه برای مدل‌های مجهز به پردازنده‌ی Apple Silicon که در حال حاضر به عنوان آینده‌ی نسل کنونی لپتاپ‌های بازار شناخته می‌شوند، دو چندان صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید

قیمت بالای خرید مک بوک بی دلیل نیست

هر محصول یا دستگاهی که قیمت زیادی داشته باشد، به این معنی نیست که ارزش ندارد و نباید چنین بهای گزافی برای آن پرداخت کرد. این موضوع به خصوص برای خرید مک بوک پرو ها بیش‌تر صدق می‌کند. فقط کافیست از خودتان بپرسید آیا قیمت مک‌بوک‌های مجهز به پردازنده Apple Silicon واقعا آنقدری که به نظر می‌رسد، زیاد است؟

بله، هیچ شکی در این نیست که با پرداخت چنین قیمتی، می‌توانید لپتاپ‌های ویندوزی قابل مقایسه‌ای با این مک بوک‌ها بخرید و حدود ۱۰۰۰ دلار یا حتی بیشتر هم پس انداز کنید، اما نمی‌توان این را انکار کرد که در چنین مدل‌هایی لزوما نمی‌توانید به چنین سطح بالایی از عملکرد سخت افزاری با طول عمری بالا دست پیدا کنید.

به عنوان مثال، مدل مک بوک ایر M1 تقریبا هر کاری که کاربران عادی و معمولی از یک لپتاپ انتظار داشته باشند را به سادگی هرچه تمام انجام می‌دهد و در عین حال به لطف تلاش اپل برای بهینه سازی نرم افزاری این مدل در جهت سازگار کردن آن با سخت افزار جدیدش، به طور شگفت انگیزی سریع و قدرتمند ظاهر می‌شود.

این مدل، نه تنها هنگام وبگردی و حتی ادیت ویدئوهای سبک سرعت بسیار چشمگیری دارد، بلکه این کار را بدون اینکه ذره‌ای داغ کند، به انجام می‌رساند و همچنین، طول عمر باتری آن هم یک سر و گردن بالاتر از هر مدل لپتاپ ویندوزی است که قابل مقایسه با آن باشد.

اگر فعالیت‌های کاربری شما به گونه‌ای است که احتیاج چندان زیادی به لپتاپ‌های ویندوزی ندارید و لازم نیست که حتما از ویندوز برای کارهای خود استفاده کنید، تجربه‌ی استفاده از سیستم عامل MacOS می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌هایی باشد که پیش روی شماست. خرید مک بوک و تجربه‌ی اکوسیستم اپل چیزی به شما می‌دهد که به معنی واقعی کلمه، (حداقل در حال حاضر) در هیچ کجا و هیچ سیستم عامل دیگری نمی‌توانید به دست بیاورید.

به مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک بوک پرو با چیپست‌های M1 Pro و M1 Max و هم‌چنین مدل‌های مک بوک پرو M2 که در حال حاضر در بازار وجود دارند، نگاه کنید. تا زمانی که این مطلب در حال تهیه شدن است، هنوز هیچ لپتاپی قدرتمندتر از آن‌ها رونمایی و عرضه نشده است و این‌ها قدرتمندترین مدل‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. این امر به راحتی در قیمت آن‌ها هم قابل مشاهده است.

به عبارت دیگر، شما با تهیه یکی از این دو مدل، فقط عملکرد سخت افزاری بسیار رده بالا و غیرقابل قیاس را به دست نخواهید آورد، بلکه یکی از بهترین نمایشگرهای لپ تاپ که تا کنون ساخته شده، اسپیکرهای بسیار باکیفیت و کیبوردی با بدنه فلزی مقاوم و ارگونومی بسیار مناسب را به دست خواهید آورد که با لپ تاپ‌های دیگر بازار قابل قیاس نیست.

در حال حاضر باید منتظر باشیم و ببینیم پردازنده‌های قابل حمل Alder Lake از اینتل زمانی که در سال جاری میلادی عرضه می‌شوند، چه شکلی هستند و چطور عمل می‌کنند. اما حتی اگر از اپل بهتر هم باشند (که قوی‌تر بودن آن‌ها هم در نهایت به نفع همه است)، مدل‌های دارای چیپست‌های M1 Max و M1 Pro همچنان جزو قدرتمندترین و بهترین لپتاپ‌‌های بازار باقی خواهند ماند و استفاده کردن از آن‌ها هنوز هم به اندازه امروز لذت بخش و شگفت انگیز باقی خواهد ماند.

خرید مک بوک به خاطر بهره بردن از اکوسیستم اپل

خرید مک بوک به خاطر اکوسیستم اپل

بسیاری از کاربران نیز به دلیل این‌که در اکوسیستم اپل قرار دارند و از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند، به خرید مک بوک فکر می‌کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که از دیگر محصولات اپل نظیر گوشی‌های آیفون یا تبلت آیپد استفاده می‌کنید، بهتر است لپ تاپ خود را نیز از یکی از مدل‌های مک بوک انتخاب کنید تا به راحتی با دستگاه‌های دیگرتان تطابق داشته باشند.

شاید خودتان چندان آگاه نباشید، اما در اکوسیستم اپل “گیر افتاده‌اید” و روش غیرقابل لمس و ناخودآگاهی که دستگاه‌های اپل با هم از طریق آن ارتباط برقرار می‌کنند، شما را بیش‌تر و بیش‌تر در این اکوسیستم غرق خواهد کرد.

برنامه‌هایی نظیر سافاری و Reminders می‌توانند بین مک و آیفون شما با یکدیگر در تعامل باشند همگام سازی شوند. شما می‌توانید هر چیزی که دوست دارید را در یکی از دستگاه‌های اپل خود کپی کنید و در دستگاه دیگر پیست کنید.

می‌توانید به پیامک‌ها و مکالمات iMessage خود روی مک پاسخ دهید و حتی تماس صوتی برقرار کنید یا این کار را از طریق فیس‌تایم انجام دهید. حتی در صورتی که اپل واچ دارید نیز یک سری ویژگی‌های مشترک بین آن با مک وجود دارد که می‌توانند بین آن‌ها تعامل برقرار کنند.

می‌توانید با استفاده از قابلیت AirPlay نمایشگر آیفون خود را در مک به تصویر در بیاورید تا محتویات مد نظر خود را روی یک نمایشگر بزرگ‌تر، بهتر و پرنورتر مشاهده کنید. دستور العمل‌های میانبرها نیز اکنون می‌توانند بین دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شوند، و هم‌چنین می‌توانید با استفاده از قابلیت Focus فقط در یکی از دستگاه‌های خود، حالت «Do Not Disturb» را برای همه چیز تنظیم کنید.

حافظه‌ی iCloud نیز می‌تواند بین تمامی دستگاه‌های اپل شما به اشتراک گذاشته شود. بنابراین، می‌توانید اطلاعات دسکتاپ و اسناد و مدارک موجود در مک خود را در حساب iCloud و در کنار عکس‌ها و بکاپ‌های دستگاه‌های دیگر خود ذخیره کنید. برنامه‌های مشترک نیز می‌توانند فایل‌ها را به‌طور یکپارچه با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به شما این امکان را می‌دهند که بدون توجه به دستگاهی که در اختیار دارید، با برنامه‌هایی مانند GarageBand یا iMovie کار کنید.

دلایلی که به آن‌ها اشاره کردیم نشان می‌دهد که اگر دستگاه‌های دیگر شما نیز اپل هستند بهترین گزینه خرید لپ تاپ برای شما مک بوک است. هیچ کس نمی‌تواند منکر این شود که ویندوز و اندروید به هیچ وجه به اندازه‌ی MacOS و iOS با یکدیگر در تعامل نیستند و هیچ یک از موارد اشاره شده را نمی‌توان به صورت یکپارچه بین این دو انجام داد.

فقط در یک صورت چنین تعاملی قابل تصور بود، آن هم اگر در سال‌های دور، پروژه‌ی ویندوز فون شکست نمی‌خورد و از بازار گوشی‌های هوشمند کنار گذاشته نمی‌شد. در این صورت، مایکروسافت هم احتمالا امروز دارای چنین اکوسیستم یکپارچه‌ای بود و دستگاه‌های مختلف آن می‌توانستند به این شکل با هم در تعامل باشند.

بیشتر بخوانید

خرید مک بوک به معنی بی نقص بودن آن نیست

مک بوک‌ها بی نقص نیستند

علیرغم تمام دلایل واضح و منطقی که در این مطلب درخصوص خرید مک بوک اشاره کردیم، هیچ کس منکر این نیست که مک بوک‌ها هم دستگاه‌های چندان بی عیب و نقصی نیستند و ممکن است در نوع خود کمبود داشته باشند. احتمال خراب شدن آن‌ها بسیار کم است، اما زمانی هم که خراب شوند، احتمال تعمیر شدنشان مانند روز اول نیز بسیار پایین است.

به عبارت دیگر، تعمیرکار حرفه‌ای و قابل اطمینانی که علم کافی برای تعمیر آن‌ها را داشته باشد، بسیار کمیاب است. در حالی که تقریبا همه‌ی تعمیر کنندگان لپتاپ می‌توانند لپتاپ‌های ویندوزی را تعمیر کنند و قطعات آن‌ها هم به وفور در بازار ایران وجود دارد.

هم‌چنین macOS نرم‌افزارهای رایگان کمتری نسبت به ویندوز در دسترس دارد و همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، علیرغم قدرت بسیار زیاد برخی از مدل‌های مک بوک، اصلا نمی‌توانیم آن را پلتفرم مناسبی برای کاربرانی همچون گیمرها در نظر بگیریم. حتی می‌توان به ناچ بالای نمایشگر آن‌ها هم به عنوان یکی از مشکلاتشان اشاره کرد.

در نهایت، با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایی که خرید مک بوک‌ها می‌تواند در بر داشته باشد، عده بسیار زیادی از کاربران در سرتاسر دنیا وجود دارند که هر بار با معرفی یک مدل جدید حاضرند هزاران دلار برای یک مک بوک پرو جدید یا هر مدل دیگری خرج کنند و اصلا هم از این کار خود پشیمان نشوند.


سوالات متداول

آیا مک بوک ارزان قیمت نیز توسط اپل تولید می‌شود؟

تمامی لپ تاپ‌های مک بوک از قیمتی بالای ۱۰۰۰ دلار برخوردار هستند و جزو محصولات رده بالا و اصطلاحا high-end قرار می‌گیرند و طبیعتا از قیمت بالایی برخوردار هستند. بنابراین در پاسخ به این سوال باید بگوییم که لپ تاپ مک بوک با قیمت اقتصادی یا ارزان توسط کمپانی اپل به تولید نمی‌رسد.

آیا مک بوک‌ها برای کاربردهایی نظیر گیمینگ مناسب هستند؟

به طور کلی نمی‌توان لپ تاپ‌های مک را گزینه مناسبی برای بازی در نظر گرفت. دلیل این موضوع این است که تعداد بازی‌های ارائه شده برای مک بوک‌ها نسبت به کامپیوترهای ویندوزی بسیار کم‌تر است و هم‌چنین مک بوک‌های مدل ۱۳ اینچی و مک بوک‌های ایر نیز به کل از پردازنده گرافیکی مجزا برخوردار نیستند.

آیا مک بوک‌ها ارزش این که این همه برای آن هزینه کنیم را دارند؟

با توجه به دوام و عملکرد یکپارچه مک بوک‌ها به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها ارزش پرداخت هزینه زیاد را داشته باشند. با این وجود باید پیش از خرید به خوبی تحقیق کنید و ببینید که برای چه مواردی می‌خواهید از مک بوک استفاده کنید.

برای مثال اگر برای فعالیت‌هایی مانند برنامه نویسی‌، طراحی گرفیک، ادیت ویدیو و غیره مدل‌هایی مانند مک بوک پرو ۱۶ اینچی M1 با رم ۱۶ گیگ به خوبی پاسخگوی نیازهای شما هستند. اما برای فعالیت‌هایی مانند گیمینگ انتخاب خوبی محسوب نمی‌شوند.

آیا مک بوک برای دانشجویان انتخاب مناسبی است؟

این موضوع نیز بستگی به رشته و کاری که می‌خواهید با مک بوک انجام دهید دارد. برای کاربردهای عمومی دانشجویان مک بوک‌های ۱۳ اینچی نیز گزینه مناسبی هستند اما برای کارهای گرافیکی بهتر است از میان مک بوک‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی انتخاب کنید زیرا مدل‌های ۱۳ اینچی از پردازنده گرافیکی مجزا برخوردار نیستند. البته دانشجویان باید این نکته را در نظر داشته باشند که برخی از نرم افزارهای مهندسی برای MacOS قابل دسترسی نیستند.

در حال حاضر قدرتمندترین مک بوک‌های موجود در بازار کدام مدل‌ها هستند؟

در حال حاضر جدیدترین و قدرتمندترین لپ تاپ‌های اپل موجود در بازار مک بوک‌های دارای پردازنده‌های M1 و M2 هستند.

فرانک محبتی

کارشناس نرم افزار. علاقمند به برنامه نویسی، سئو، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ و کلا دنیای تکنولوژی :) سرگرمی هام هم هر وقتی که پیدا کنم فیلم و سریال و گاهاً هم کتاب D:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

دکمه بازگشت به بالا